Otázky a odpovědi

Jak dělá včela med?

Včela tvoří med z nektaru rostlin (med květový), nebo ze sladkých výměšků mšic, mer a červců (med medovicový, čili lesní). Včela létavka nektar nebo medovici nejprve nasaje do medného volátka (tzv sociální žaludek), přitom k tomu přidá produkty některých žláz a donese vše do úlu. Tam předá obsah medného volátka dalším specializovaným včelám, které donesenou sladinu obohatí o další látky, odpaří z ní většinu vody (tím vznikne med) a vše nakonec v buňkách plástu zavíčkují. Pak příjde včelař a .... :-))) 

—————

Jaké jsou včelí produkty?

Mezi přírodní včelí produkty (neupravované) patří med, vosk, mateří kašička, propolis a včelí jed. Každý z těchto produktů se získává jiným způsobem a může se dále upravovat na další výrobky nebo se stávat součástí jiných produktů.

—————

Jak poznám falešný nebo upravovaný med?

Nepoznám. Respektive nelze to poznat hned. Primárním příznakem poškození medu býva například to, že nekrystalizuje (tj.necukernatí). Vyjma medu čistě akátového, ten začne krystalizovat třeba až po 10ti letech. Tekutý med jde totiž mnohem lépe na odbyt, proto se používají různé metody, jak krystalizaci medu zabránit. Z těch nedovolených je to například přimíchávání většího množství fruktozy, přehřívání, barvení malasou, z těch sporných například ultrafiltrace všech "nečistot". Výhodou u drobných producentů medu je skutečnost, že na technologie kazící med nemají většinou peníze :-)). Tím netvrdím, že med od malovčelaře musí být nutně jen kvalitní - i na včelaři a jeho postupu při získávání a skladování medu totiž hodně záleží.

—————