Životní situace

Obtěžují mne včely. Co s tím?

S tím nic nenaděláte. Včela je součástí přírody a třeba na rozdíl od komára na člověka cíleně neútočí. Takže spíše zachovejte klid, přírodu nepředěláte ... :-))

Přiletěl k nám včelí roj. Co s tím, jak se ho zbavit?

Zavolejte na obecní (městský) úřad, tam by měli mít ze zákona evidenci včelařů, dají Vám kontakt na nejbližšího včelaře. Hasiče volejte jen v případě ohrožení (což je téměř vyloučeno), jinak výjezd zaplatíte. Vyrojené včely nejsou většinou agresivní, mají dost starostí samy se sebou - pokud do nich ovšem nějakým způsobem nešťouráte. Je to jako s medvědem - vyplatí se zachovat klid a chladnou hlavu i v případě, že sedí přímo na Vás ... :-))

Sousedovy včely vyletují z úlů přímo na naší zahradu nebo veřejnou cestu

Umístění včelstev není nijak přesně upraveno zákonem. Dají se uplatnit jen obecné paragrafy občanského zákoníku, například o zásahu do pokojného stavu atd. Proto je lepší se s příslušným včelařem nejdřív zkusit domluvit - včelaři jsou vesměs rozumní lidé. Pokud to nejde, zkuste to přes jeho včelařskou organizaci. Pokud ani to nezabere, zbývá přestupková komise. Tam je ale výsledek někdy dost nejistý - někteří stěžovatelé se totiž domnívají, že pokud si vedle sousedova včelína postaví dům, tak je včelař povinen včelín nebo včely odstranit. Není tomu tak. Ale kde se lidé chtějí domluvit, tam se domluví vždycky, stačí trocha selského rozumu.

Včely nám létají do bazénu. Dá se tomu zabránit?

To může být problém především v horkých letních dnech. Včely totiž potřebují i vodu, v horkém počasí i na chlazení vnitřního úlového prostoru. Včely totiž musí uvnitř úlu udržet stabilní teplotu, jinak matka přestane klást, mohou se zbortit plásty a v krajním případě by mohlo včelstvo i uhynout. Někdy pomůže nabídnout aktraktivnější a bližší zdroj vody, například mělkou louži s oblázky nebo jakoukoli vodní napaječku přímo u včelína. Když ani to nezabere, nezbývá než bazén odkrývat jen při koupání. To Vás bude sice určitě otravovat, ale včely to nedělají naschvál, byly tu mnohem dříve než Váš bazén a potěšit Vás může to, že se jich potom tolik ve Vašem bazénu neutopí. A to za to stojí, ne? :-))

Máme v domě ve zdi včely. Není to nebezpečné?

Pro lidi to nebezpečné není, pokud včely nevyletují z obsazené dutiny přímo proti lidem. Je to ale nebezpečné pro včelstva v okolí. Problém je totiž v tom, že takovéto včelstvo není léčeno proti zavlečeným roztočům (Varroa destructor atd.) a jiným nemocem a je pak zdrojem infekce pro včelstva v nejbližším okolí (do 3-5km). Takové včelstvo musí být podle vetrinárního zákona utraceno a to neodkladně. Nejlépe je obrátit se na nejbližší včelaře, kteří Vám s tím určitě pomohou - jde přece i o zdraví jejich včelstev. Pokud zavoláte hasiče, ti takováto včelstva rovněž likvidují. Výjezd HZS ale platíte.

Jsem alergik na včelí, vosí a další bodnutí. Soused má vedle nás včely. Co s tím mám dělat?

Je dobře, že víte, že jste alergik a že znáte zdroj alergenu. Jsem také alergik, ale "naštěstí" ne na včelí bodnutí. Přizpůsobte tomu své chování, alergie na cokoli je sice omezení, ale není to nemoc. Je to pouze přehnaná imunitní reakce Vašeho (i mého) organismu na nějaký podnět. Mám kamarády-včelaře, kteří mají alergii na včelí nebo vosí jed a přesto včelaří. Vypadají přitom ale jako "astronauti" a rozhodně nejdou na včelnici bez nějakého antialergického prostředku. Já osobně po bodnutí včelou už dávno neotékám, ale bolí to vždycky ... :-))

Když mne bodne včela, co mám dělat?

Žihadlo v první řadě co nejdříve VYŠKRÁBNĚTE, nejlépe nehtem nebo nožem! NIKDY jej nevytahujte! Pokud jej totiž zmáčknete, vymáčknete si do rány zbytek jedu z jedového váčku, který je součástí vytrženého žihadlového aparátu. Včela totiž při bodnutí teplokrevného živočicha o žihadlo příjde - díky vratizoubkům si žihadlo vytrhne z těla i s jedovým váčkem a posledním nervovým gangliem - a následně umírá. Na rozdíl od vosy, která vám pod trikem bude úřadovat jako šicí stroj ... :-)) Potom ránu namažte například cibulí, nebo ochlaďte, nebo si toho dál nevšímejte. V případě, že máte pochybnosti, jestli Váš organismus reakci na včelí jed zvládne, vyhledejte lékaře. Pokud jste alergik, použijte jako první pomoc Vaším lékařem předepsané antialergikum (které při pobytu na venkově určitě disciplinovaně nosíte u sebe) a rovněž vyhledejte lékaře. Lékaře vyhledejte i v případě, že dostanete blíže neurčitelné množství žihadel. Pak je potřeba zvážit, zda nezavolat přímo rychlou záchrannou službu. To se týká pochopitelně i žihadel od sršňů, vos, kodulek a podobných bodavých potvor ... :-))

Nemám kvalitní med. Co s tím?

Budete muset vyrazit za některým z nejbližších včelařů. Pokud má propolis a mateří kašičku, můžete si koupit i tyto produkty. Osobně doporučuji poptat se i po medovině. Nakonec si můžete koupit i trochu pravého včelího vosku k malování na kraslice nebo k vlastní výrobě svíček. Svíčky z čistého včelího vosku velmi příjemně voní. Jako bonus k tomu všemu můžete s některými včelaři absolvovat i debatu o včelách a včelaření :-)) .

Chci začít včelařit. Jak na to?

Nejlepší je obrátit se na jednatele nejbližší včelařské organizace. Ten Vám dá přihlášku do Českého svazu včelařů a registrační list chovatele. Členský příspěvek je 200,-Kč/rok, za něj dostanete členskou známku, časopis "Včelařství" a pojištění na trvalé náledky úrazu, vzniklého při včelaření. To všechno opravdu za 200,-Kč ročně, to není chyba! Včelařská organizace mimo pořádání schůzí a různých společenských akcí zajišťuje rovněž distribuci léčiv proti nemocem včelstev a distribuci dotací. Jinak přihlášku a další náležitosti naleznete i v sekci "Důležité dokumenty".

Chci vystudovat včelařství. Kde se to vyučuje?

Základní včelařské vzdělání lze v dnešní době získat dálkovým studiem na Středním odborném učilišti včelařském v Nasavrkách u Chrudimi (www.souvnasavrky.cz - denní studium tam zatím není). Toto studium trvá tři roky, konzultace jsou 1x měsíčně (So+Ne) mimo prázdnin, studium je ukončeno učňovskou zkouškou, tj. obdržíte výuční list v oboru "Včelař/Včelařka". Další možností je vystudovat včelařství v rámci řádného vysokoškolského studia na MZLU (http://user.mendelu.cz/apridal/) v Brně.